fbpx
 

Pilates, la disciplina centenàri que uneix el cos i la ment

Pilates, la disciplina centenàri que uneix el cos i la ment

Fer exercici cada dia és fonamental per a la salut, però cal triar bé l’activitat esportiva en funció de l’edat, l’estat físic, les preferències personals, és a dir s’ha de tenir present que ens agrada i que no, però per descomptat també s’ha d’escollir en funció de les nostres necessitats. Els estímuls als quals estem constantment exposats, les obligacions, la postura que adopten al llarg del dia, les hores que passem assentats davant d’una pantalla, el ritme de vida i si patim o no alguna lesió fan que moltes vegades ens decantem per disciplines tranquil·les que ens permetin entrar en un estat de calma. Una d’aquestes disciplines és el denominat mètode pilates i encara que sembla fàcil i suau, la veritat és que la seva pràctica és més completa i estimulant del que ens pensem.

Que és el mètode pilates?:

Disciplina centenària en què es treballa tot el cos de manera equilibrada amb la realització d’exercicis precisos, mantenint sempre activada la faixa abdominal per controlar millor l’execució dels exercicis. El mètode requereix concentració, perquè els seus moviments estan basats en la respiració, la coordinació i el control del cos sobre la ment. Aquesta tècnica busca l’alineació del cos mitjançant la correcció postural, treballant la força i la flexibilitat.

Principis bàsics del pilates:

  1. Connexió cons-ment: prendre consciència i focalitzar l’atenció en els moviments que es realitzen i la part del cos que es treballa.
  2. Control del cos: execució correcta i controlada de cadascun dels moviments.
  3. Moviment fluid: realitzar els moviments de manera suau, fluida, uniforme i controlada evitant en tot moment els moviments bruscos, rígids i forçats.
  4. Respiració: respirar correctament per facilitar la coordinació i execució dels moviments així com l’estabilitat. S’ha d’inspirar omplint d’aire els pulmons obrint la caixa toràcica.
  5. Treball del centre o també denominat “Core”: centrar l’atenció en l’abdomen, la part inferior de l’esquena i els glutis, és a dir els músculs que subjecten la columna vertebral, els òrgans, i que són responsables de la postura que adoptem.

Beneficis del pilates:

A banda dels beneficis generals de desenvolupar i treballar la consciència corporal i el control de la respiració aquesta disciplina aporta altres beneficis com l’enfortiment de l’esquena, el guany de força i flexibilitat, una bona higiene postural, la millora de la coordinació i la  prevenció de lesions, el descans nocturn i la relaxació entre altres…

El sistema de blocs, l’estructura del mètode pilates:

Aquest sistema organitza el repertori d’exercicis per tal que tots hi tinguin cabuda en funció del nivell, de les necessitats i dels objectius personals. Els blocs que componen el mètode pilates són: escalfament, exercissis dempeus, estirats, d’abdominals, de braços, de cames, de rotació, flexió i extensió de la columna vertebral, de malucs, d’exercicis globals i d’estiraments.

Tot hi que la pràctica de pilates requereix una pauta i un seguiment per part d’un tècnic o professional de l’activitat física, pots practicar aquestes dues postures per tenir un primer contacte amb aquesta disciplina.

  1. El gat i la vaca: exercici per enfortir la columna vertebral i enfortir els abdominals. Posa’t de genolls sobre la màrfega i posa les mans a terres, procura que estiguin alineades amb les espatlles i els genolls amb els malucs. Mantingues el coll alineat amb la columna vertebral amb la vista cap endavant. Mentre inhales, eleva el coxis, deixa caure la lumbar, obre el pit i aixeca el cap intentant mirar al sostre. Mantingues un moment la posició. Mentre exhales, empeny el coxis cap a terra, elevar les lumbars i deixa caure lentament el cap entre les espatlles i mantingues un moment la posició.
  2. El pont: exercici per enfortir l’esquena i els glutis. Tomba’t boca amunt amb els braços estirats als costats i les palmes cap avall. Doblega els genolls. Inhala i en exhalar portar el pubis cap al melic i eleva la pelvis vèrtebra a vèrtebra fins arribar a la posició del pont, inhala de nou i en exhalar baixar vèrtebra a vèrtebra fins a la posició inicial.

Val la pena practicar pilates al llarg de la setmana perquè es considera un entrenament complementari, ja sigui directament a terra, sobre una catifa o màrfega, amb màquines específiques o inclús utilitzant accessoris, perquè és una manera agradable i eficaç de treballar el cos i d’alliberar la ment.

📍 Promoció amb el suport del fons europeu agrícola de desenvolupament rural i la Generalitat de Catalunya @gencat @comisioneuropea @europeancommission

Contingut: @Ariadna Güil. Dietista-Nutricionista- Eduard Pavón (Llicenciat en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport)

 

 



Aquest poble
és la pera

Edenia,
la websèrie

SPOT
DOP Pera de Lleida