fbpx
 

Cuinar amb música, un plaer i experiència de salut

Cuinar amb música, un plaer i experiència de salut

Diuen que un dels millors remeis contra l’estrès, l’angoixa o l’ansietat és entrar a la cuina i preparar una de les teves receptes preferides o d’aquelles que pel conjunt d’ingredients que la formen et transporten al passat i que sol amb l’aroma et porten a un moment feliç.

Actualment per a molts la cuina deixa de ser una tasca de la llar i esdevé una activitat terapèutica perquè els relaxa, però hi ha una manera de fer aquest moment més especial i és acompanyant-lo amb música. I és que aquesta funciona com un alliberador d’estrès, marca el ritme dels nostres moviments fent que les pulsacions estiguin en calma i el simple fet d’encendre el dispositiu o bé sintonitzar el canal preferit de ràdio transmet una sensació de companyia, la qual marca la diferència entre tenir una millor o pitjor actitud davant de la preparació i manipulació dels aliments. Per aquests i altres motius, els beneficis d’escoltar música estan directament relacionen amb la salut, per tant, es podria dir que cuinar i escoltar música esdevé una experiència més que agradable per a tots els sentits.

 

Música, cervell i hormones, que sentim quan escoltem música?

En molts per no dir tots els aspectes de la nostra vida, la música hi és present i encara que no ens ho sembli, l’oïda, el cervell i les emocions es troben connectats. La música arriba al nostre cervell i la sensació que és té en començar a escoltar les primeres notes musicals d’una cançó que ens agrada és generada per l’alliberació d’una cascada de substàncies químiques que ens generen confort, plaer, alegria, tristesa inclús por. Això és degut a una part del cervell que ens predisposa a entrar en un estat d’alerta davant d’un estímul sonor.

A més la música també actua sobre l’hipotàlem i altres parts del cervell activant els centres de recompensa i plaer, estimulant la secreció de serotonina (substància coneguda com l’hormona de la felicitat) la qual redueix els nivells de cortisol, l’hormona responsable de l’estrès i ansietat, d’aquí la frase per tots coneguda de “la música amansa les feres”.

 

I com influeix la música a la nostra manera de menjar?

Existeixen gèneres musicals que s’adapten a tots els gustos i situacions. Segurament ja t’has adonat que no sona la mateixa música en un espai que en un altre, és a dir en un lloc en el qual es busca la calma o el benestar com en un centre dedicat a la salut, el fil musical serà suau, agradable, fluid i calmat. En canvi, en un espai en què es busca que el client compri roba, sabates, complements o electrònica, hi haurà música més animada i alegre a vegades massa estrident, dedicada al públic objectiu. El mateix passa amb els espais dedicats a la gastronomia, és a dir restaurants, mercats, supermercats etc…

Un estudi publicat al portal Journal of the Academy of Marketing Sciences, va arribar a la conclusió que el tipus de música i el volum influeix en el comportament de les persones en els establiments gastronòmics, això és així perquè té un efecte sistèmic que intervindria en les preferències dels consumidors a l’hora de decantar-se per opcions més o menys saludables. L’estudi refereix que les cançons utilitzades i el seu volum actuen sobre la freqüència cardíaca del comensal per la qual cosa si la música que sona és suau i el volum és baix, tot plegat conduirà a un ambient tranquil, calmat fent que siguis més conscient del que demanes i del que menges, és a dir les preferències inclús s’encaminaran cap a aliments més saludables. Per altra banda, si l’ambient és amb molt soroll i música a un volum considerablement elevat, el que ocorrerà és que augmentarà l’estimulació i també l’estrès, fent que les preferències sigui més energètiques i per tant, menys saludables.

 

Per concloure,  fer les coses que ens agraden i sobretot escoltar música en qualsevol moment del dia, per exemple quan es cuina és un gest que ens serveix per recollir emocions positives. Per poder portar una alimentació saludable és fonamental arromangar-se i posar-se a cuinar, d’aquesta manera a part de tenir un primer contacte amb els aliments, tu mateix/a controles la quantitat i la qualitat dels ingredients que utilitzes, així doncs de manera indirecta estàs influint en el seguiment d’una alimentació més saludable. Per descomptat que a tots ens agrada tenir temps de lleure, si no vols estar tots els dies a la cuina et proposo que busquis una antiga entrada al blog sobre “batch cooking” per planificar-te els àpats i cuinar amb antelació. Tant si t’agrada cuinar com si no, intenta fer-ho amb música et generarà una sensació de confort i a més et passarà molt més ràpid el moment de cuinar.

 

 

📍 Promoció amb el suport del fons europeu agrícola de desenvolupament rural i la Generalitat de Catalunya @gencat @comisioneuropea @europeancommission

Contingut: Ariadna Güil (Dietista-Nutricionista, @dietistanutricionista_ariadna) 

 

 

 



Aquest poble
és la pera

Edenia,
la websèrie

SPOT
DOP Pera de Lleida