fbpx
 

Dels torrons al tortell de Reis, estableix els hàbits amb seny

Dels torrons al tortell de Reis, estableix els hàbits amb seny

Endinsats en el 2021 i acabades les festes nadalenques, toca tornar a la normalitat en els àpats, les rutines de feina, d’activitat i de lleure. Tot hi haver estat unes festes diferents, estranyes i força solitàries, les taules familiars han estat farcides de plats amb receptes tradicionals i d’aliments dolços i/o salats típics d’aquesta festivitat que solen sortir-se del menjar que normalment cuinem la resta de l’any. L’excés en general fa que passem sense descans dels torrons al tortell arribant al final del Nadal amb sensació de saturació, plenitud i pesadesa.

És en aquest moment, i amb l’arribada per descomptat dels bons propòsits d’any nou, quan la majoria decidim millorar aspectes com els hàbits i l’estil de vida. El problema arriba quan s’estableixen objectius poc realistes, la majoria relacionats amb el pes i fruit de la immediatesa ens auto prescrivim “productes miracle o detox” i comencem a fer restriccions, barbaritats “dietètiques” i prohibicions tot tenint un diàleg intern poc agradable amb nosaltres mateixos. Seguir aquest patró dietètic, sembla que pot donar algun resultat físic a curt termini, però la realitat és ben diferent, ja que el que genera és una mala relació amb l’alimentació i alteracions en òrgans com el fetge o els ronyons… entre altres conseqüències, és a dir, no aporten cap benefici i compromet la salut.

Aquest any pots començar per deixar de banda aquests mals costums propis de la cultura de la dieta i començar a ser conscient de la importància de cuidar-se. Per poder-ho posar en pràctica cal que treballis en els 3 pilars fonamentals i consensuats de la salut: L’alimentació, l’activitat física i el descans.

Consells per cuidar i entrenar la teva salut

  1. Alimentació saludable: Segueix una alimentació variada, amb aliments de qualitat i de proximitat, potenciant el consum de verdures, hortalisses i fruites fresques de temporada, els llegums, els cereals integrals, els fruits secs en cru sense sal i l’oli d’oliva per cuinar i amanir enfront dels aliments d’origen animal (carn, peix, ous i làctics) que, encara que es poden menjar al llarg de la setmana, no han de ser els protagonistes del plat. Per altra banda sí que cal reduir al màxim el consum de begudes (alcohòliques i carbonatades) així com els aliments processats i ultraprocessats rics en sucre, farines refinades, greixos saturats o hidrogenats i sal entra altres substàncies. Aquests aliments són els embotits, els precuinats, la brioixeria, els snacks… etc. Recorda que la beguda per excel·lència ha de ser sempre l’aigua.
  2. Activitat física: Sigues actiu en les teves rutines diàries, desplaça’t als llocs caminant, en bicicleta o patinet (no elèctric), puja i baixa les escales en comptes d’agafar l’ascensor… i a banda, busca qualsevol activitat esportiva que et motivi per poder establir objectius realistes i progressius que t’engresquin a fer activitat física diària, ja sigui a casa, al carrer o en un centre esportiu.
  3. Descans: Dorm i carrega les piles. El descans és vital i necessari, ja que el cos després de tantes hores d’activitat (pensar, prendre decisions, llegir, analitzar dades…) requereix d’un temps d’inactivitat per garantir el restabliment al llarg de la nit. Agafar el son és un factor fonamental, perquè durant el seu transcurs durant la nit succeeixen processos metabòlics reparadors. És important dormir suficient, aproximadament entre 6 i 8 hores, perquè el descans sigui òptim, ens ajudi a relaxar-nos i a disminuir l’estrès.

 

La idea principal és treballar en tu, per tu i la teva salut. Deixa de fer dietes restrictives de moda, de buscar miracles o resultats ràpids i comença a ser conscient dels hàbits que tens, això t’ajudarà a escoltar-te i saber que et funciona i que no et fa bé. Com sempre dic, deixa’t assessorar pels professionals de cada àmbit per ajudar-te i guiar-te pas a pas en cada objectiu que tinguis.

 

📍 Promoció amb el suport del fons europeu agrícola de desenvolupament rural i la Generalitat de Catalunya @gencat @comisioneuropea @europeancommission

Contingut: @Ariadna Güil. Dietista-Nutricionista