fbpx
 

Estiu temps de gelats, sorbets i granissats, saludables

Estiu temps de gelats, sorbets i granissats, saludables

Les altes temperatures inciten a prendre aliments refrescants com els sorbets, granissats, polos o frappés, però sense cap mena de dubte per la majoria un dels plaers de l’estiu és prendre’s un gelat cremós i si és a la vora del mar molt millor. Però, si ens mirem aquestes preparacions amb uns ulls més crítics tots arribarem a la conclusió de què es tracta de productes processats poc saludables encara que per molts infants i perquè no també per molts adults, sigui un dels aliments preferits per prendre durant les vacances d’estiu.

Història del gelat

L’origen del gelat és molt antic i a la vegada incert, però es creu que tot va començar amb la barreja de la neu de les muntanyes amb mel o almívar inclús amb fruites. En aquell moment la seva preparació era força complexa, ja que es desfeia amb molta facilitat, per la qual cosa durant molt temps va ser un producte exclusiu de la cuina dels nobles. Amb els anys, gràcies als descobriments sobre la temperatura i l’aparició de la màquina de fer gelats, van aparèixer les primeres barreges amb llet, elements com la vainilla, la xocolata o la crema de llet i  es va crear la primera crema gelada, una preparació molt similar a la que coneixem actualment.

 

Que caracteritza els diferents tipus de gelats

Quan parlem de gelats ens referim generalment a unes postres dolces, però que no tenen per què ser consumides al final dels àpats sinó que es poden menjar en qualsevol moment del dia com a snack. El terme “gelat” es defineix com la preparació de textura sòlida, semi sòlida o pastosa obtinguda mitjançant l’agitació i refredament simultanis d’una preparació líquida homogènia i pasteuritzada.

Encara que hi ha gelats amb base d’aigua, la gran majoria estan elaborats amb una base làctica com a ingredient principal, aproximadament en un 70% de la composició total. El 30% restant està format per altres substàncies com el sucre en forma de glucosa, fructosa o mel, l’ou també sol ser un dels compostos bàsics a tenir en compte, els colorants, l’ús d’aromes naturals i saboritzants, com també l’aport extra d’additius amb la finalitat que tingui unes propietats organolèptiques excel·lents a l’arribar a les mans i al paladar del consumidor.

Punxats en un pal (depressor), en vas, en terrina, en una copa, en un cucurutxo amb o sense xocolata o entre dues galetes…. hi ha una gran varietat de gelats al mercat que es poden presentat de mil i una maneres, però saps que els diferencia? Doncs principalment el contingut en greix, proteïnes i sucres entre altres, essent els gelats cremosos els que més calories aporten.

 

Com triar el millor gelat per incloure’l en una alimentació flexible d’estiu

Sigui per calor o bé per tradició el consum de gelats és una cosa que es dispara en totes les llars i, per tant el problema com en tot recau en el consum que fem d’aquest producte. Els gelats es classifiquen dins dels processats i ultraprocessats essent el seu consum ocasional, ja que la seva ingesta diària pot desplaçar el consum d’altres aliments més interessants, nutritius i saludables com és la fruita i conseqüentment perjudicar de manera silenciosa la salut sobretot cardiovascular pel seu contingut en sucre i greix.

 

La millor opció sempre és preparar un mateix els gelats o polos amb ingredients de qualitat, però la veritat que no sempre se’n tenen ganes i moltes vegades els prenem fora de casa. Aleshores la manera de triar el gelat de supermercat o de bar més adequat serà llegint l’etiquetatge nutricional. Com menys ingredients tingui l’etiqueta molt millor i si el sucre i el greix apareixen doncs que sigui al final de llistat, això indicarà que n’hi ha en poca quantitat. Els gelats cremosos són els que tenen més greix i estan fets a base de nata, però si busquem millorar la qualitat, haurem de mirar que estiguin fets amb iogurt cremós tipus grec, formatge tipus mascarpones o part del greix de la llet de coco i defugir de les nomenclatures com (olis vegetals parcialment hidrogenats, olis hidrogenats, olis trans, margarina…). El mateix passa amb els edulcorants que a més d’atrofiar el paladar i les papil·les, també alteren a la microbiota intestinal i evitar el consum dels que tinguin sucralosa, sorbitol o maltitol.

 

Dit això, clar que durant l’estiu es poden menjar gelats dins d’una alimentació saludable i flexible, però no diàriament i en cas que pel motiu que sigui, es decideixi consumir amb més freqüència, optar  per preparacions casolanes saludables fetes per exemple a base de fruita, fruita deshidratada i làctics de qualitat!

 

📍 Promoció amb el suport del fons europeu agrícola de desenvolupament rural i la Generalitat de Catalunya @gencat @comisioneuropea @europeancommission

Contingut: Ariadna Güil (Dietista-Nutricionista, @dietistanutricionista_ariadna)

 

 



Aquest poble
és la pera

Edenia,
la websèrie

SPOT
DOP Pera de Lleida