fbpx
 

La importància del descans per a la salut

La importància del descans per a la salut

El descans és un factor important per a la salut i el benestar, perquè quan descansem el nostre cos es recupera. Durant les diferents fases del cicle del descans els teixits del nostre cos es reparen, i l’energia de l’organisme es restaura gràcies al funcionament hormonal. Com a mitjana, dormim sis hores per nit, encara que pot ser suficient temps per a algunes persones, no ho és per a la majoria de nosaltres.

Avui en dia el rellotge, el calendari i la productivitat ens marquen el ritme al qual vivim, en ocasions frenètic, estressant i esgotador, però descansar està mal vist i a la vegada infravalorat. Com a conseqüència directa, no dormir o fer-ho durant poques hores diverses nits o de manera continuada fa que estiguem a l’endemà més irritables, és a dir amb pitjor humor i lògicament tinguem menys energia per afrontar la jornada laboral, fent precisament que els nostres nivells de concentració i rendiment baixin.

Els científics han comprovat que hi ha una estreta relació entre l’escassetat de son i l’excés de pes, això és a causa del desordre que es produeix en la química del cos, ja que la falta de son comporta un augment de totes les hormones que inciten a l’apetit. Quan no dormir prou augmenta la secreció  d’una hormona anomenada grelina, aquesta envia un senyal de gana al cervell i a la vegada baixa el nivell de leptina, una altra hormona que ajuda a suprimir la gana; així doncs quan la leptina baixa, augmenten les ganes de menjar. Diversos estudis han demostrat que el risc de patir obesitat augmenta un 73% si es dorm menys de 4 hores per nit, un 50% si es dorm una mitjana de 5 hores per nit i un 23% si es dorm una mitjana de 6 hores per nit, en comparació amb una persona que dorm de 7 a 9 hores per nit.

Normalment quan busquem aliments per saciar aquesta gana solem recórrer a aliments rics en hidrats de carboni refinat, és a dir sucre, que en la majoria de productes processats que tenim a mà es troba acompanyat per greix saturat, justament per satisfer la necessitat energètica que tenim. Aquesta ingesta calòrica, moltes vegades inconscient juntament amb la falta de mobilitat pel cansament, ens perjudica, ja que ens fa pujar el pes corporal. Per tant has de saber què dormir és igual d’important que seguir una alimentació saludable i practicar exercici físic. Els experts assenyalen que l’ideal seria establir una rutina de relaxació abans d’anar al llit, fer-ho dins d’un horari coherent i dóna-li la importància que el descans mereix per  poder experimentar els beneficis del descans en primera persona.

 

Consells per dormir millor:

  • Evita la cafeïna, l’alcohol i els estimulants perquè afecten el sistema nerviós central i tenen una acció directa sobre la son empitjorant així la seva qualitat.
  • Evita sopar molt tard i deixa passar 2 o 3 hores abans d’anar a dormir.
  • Evita els sopars copiosos, aquest solen ser pesats i dificulten la digestió.
  • Evita condimentar en excés el menjar, perquè algunes espècies com el picant interfereix en el son i descans ja que augmenta la temperatura corporal.
  • Augmenta el consum d’aliments rics en triptòfan (aminoàcid essencial) que està relacionat amb la producció de melatonina, l’hormona que controla el nostre “rellotge” biològic i el ritme de son-vigília
  • No vagis a dormir amb gana, aquesta sensació no et deixarà dormir, una estratègia que pots fer si et passa molt freqüentment, és en comptes de menjar les postres just en acabar de sopar, les pots menjar al cap d’una estona.
  • Fes activitat física, però evita fer-ho unes abans d’anar a dormir.

 

Els estudis i l’evidència científica han demostrat que tenir una bona qualitat del son es correlaciona de manera directa amb un bon estat de salut  tant física com mental. Encara que es pot millorar el descans tenint en compte les anteriors recomanacions, n’hi ha d’altres que cal tenir presents com la llum, la temperatura, l’espai i el soroll, però sobretot és important saber que hi ha especialistes que treballen les alteracions del son i als que cal demanar ajuda sobretot quan aquestes es mantenen en el temps.

 

📍 Promoció amb el suport del fons europeu agrícola de desenvolupament rural i la Generalitat de Catalunya @gencat @comisioneuropea @europeancommission

Contingut: @Ariadna Güil. Dietista-Nutricionista

 

 



Aquest poble
és la pera

Edenia,
la websèrie

SPOT
DOP Pera de Lleida