fbpx
 

Més enllà de l’aigua per calmar la sed

Més enllà de l’aigua per calmar la sed

Amb temperatures que es disparen oer sobre dels 30 graus, la hidratació és un dels aspectes més bàsic a tenir em compte durant els mesos de més calor.

Per tots és sabut que l’aigua és imprescindible per a la vida, un component important i a la vegada abundant del cos humà, que suposo al voltant del 80% del pes corporal en els bebès, entre un 60 i un 70% en els adults i un 50% o menys en la gent gran. L’aigua és essencials per als teixits i beure’n a diària possibilita que els processos fisiològics del nostre organisme funcionin adequadament, així com la digestió, l’absorció i l’excreció.

Inevitablement i de manera natural al llarg del dia anem perdent aigua per diferents mecanismes com pot ser la suor, la respiració, la transpiració de la pell, per la orina i també encara que no ens ho sembli per la femta. Aquestes pèrdues solen estan relacionades amb l’edat, la climatologia, el nivell d’activitat física que realitzem o bé l’estat de salut. El nostre organisme no te la capacitat d’emmagatzemar i fer reserves d’aigua i per aquest motiu es important utilitzar l’alimentació per restablir i equilibrar el balanç hídric corporal per evitar així que aparegui un quadre de deshidratació, anunciat per sequedat de boca, sensació de set i mareig inclús per l’orina fosca.

Recomanacions i estratègies dietètiques per hidratar-se:

El consum d’aigua, a diferència d’altres aliments o begudes, no està sotmès a una estricta moderació. Cal beure’n al llarg del dia sempre segons les necessitats i la sensació de set de cadascú. No és necessari fer-ho en moment concrets del dia ja que la podem beure abans, durant i després dels àpats, sense que això perjudiqui a la nostra composició corporal, perquè l’aigua a banda de ser inodora (no te olor), incolora (no te color) i insípida (no te gust), també és acalòrica. El que si que es cert es que es recomana anar bevent de manera freqüent i avançar-se a la sensació de set.

Hi ha persones a les que els costa beure aigua, en aquest cas hi ha diferents estratègies que es poden seguir per hidratar-se ja que no és obligatori beure aigua com a tal.  Podem beure suc de fruita natural, aigua infusionada amb fruites i herbes aromàtiques, fer-se tes o infusions sense sucre afegit (n’hi ha que estan preparades per prendre fredes), menjar fuita fresca sencera, fer batuts o smoothies amb fruita variada, preparar sopes fredes a base d’hortalisses i fruites de temporada, inclús fer granissats o gelats amb fruita gelada… hi ha infinitat d’opcions per hidratar el cos sense la necessitar de recaure en les begudes comercials que ens venen sota la premissa de refrescants, i que malauradament  són riques en sucres o edulcorants artificials que no calmen la set i encara menys, fer-ho amb begudes euforitzants o alcohòliques.

Situacions en les que cal extremar la hidratació:

  • Durant el creixement dels infants, ja que les necessitats estan augmentades.
  • Abans, durant i desprès de la realització de qualsevol activitat esportiva o activitat física, moderada/intensa. La bona hidratació és un component bàsic per millorar el rendiment i la recuperació després de l’entrenament.
  • Quan es tingui set, o bé la boca seca.
  • Quan l’orina sigui de color més fosc.
  • En persones gran, les quals van perdent la percepció de la sensació de set.
  • Quan fa molta calor, es a dir quan ens trobem a temperatures extremes.
  • Quan es prenen medicaments.
  • En cas de refredats, febre i alteracions digestives com la diarrea o estrenyiment
  • Durant la gestació.
  • A les mares que es troben en període d’alletament matern.

Recorda que l’aigua és la beguda per excel·lència i que el manteniment d’una hidratació satisfactòria resulta fonamental per a la vida.

📍 Promoció amb el suport del fons europeu agrícola de desenvolupament rural i la Generalitat de Catalunya @gencat @comisioneuropea @europeancommission

Contingut: @Ariadna Güil. Dietista-Nutricionista

 

 

 



Aquest poble
és la pera

Edenia,
la websèrie

SPOT
DOP Pera de Lleida