fbpx
 

Que el colesterol no esdevingui l’amic invisible del Nadal

Que el colesterol no esdevingui l’amic invisible del Nadal

Si mirem el calendari, veurem que tenim les festes a tocar, el Nadal s’instal·la als carrers, comerços, cuines i taules per uns dies, però realment som conscients dels excessos que fem durant els mesos de desembre i gener? Les festes nadalenques a Catalunya consten de 7 dies (24, 25, 26 i 31 de desembre, 1, 5 i 6 de gener) però malauradament ens saturem abans d’hora.

Això és així en bona part per la indústria i la publicitat, ja que en els establiments d’alimentació fa més d’un mes i mig que és Nadal, i com a conseqüència directa, de manera inconscient i sense avisar el colesterol ja fa uns dies que s’ha instal·lat en els armaris de casa teva.

Com encaminar les festes nadalenques sense descuidar la nostra salut.

El menjar en general és el principal convidat a taula durant la celebració de Nadal. Aquests aliments o productes (processats i ultra processats) solen ser força calòrics per naturalesa, perquè estan fets amb matèries primeres riques en greixos de diferents qualitats, sal, sucres o edulcorants entre altres substàncies, que els fan agradables al paladar potenciant la seva apetència, però a la vegada ens donen una falsa sensació de benestar.

Una bona manera de mantenir la salut durant aquestes festivitats és ser conscient que no tots els dies són festius i que no val justificar-ho pensant “un dia és un dia”, “ja em cuidaré després de festes” o “no passa res, tota la vida s’ha menjat així”… perquè la veritat és diferent, ja que hi ha llards en les que fa setmanes que es mengen productes típics de Nadal en el dia a dia.

Podem preservar la salut i gaudir d’unes festes flexibles i sanes si ens planifiquem i comprem el necessari per evitar que a mig gener encara tinguem dolços nadalencs al rebost. Una opció és donar la volta a les receptes tradicionals, canviar ingredient per altres més saludable i crear menús apetitosos, més lleugers i amb un toc festiu, posant de manifest la presència a taula d’aliments d’origen vegetal… tots amb un denominador comú, la fibra, que disminueix l’aborció de glucosa o colesterol, atorga sacietat i facilita el trànsit intestinal.

Més consells:

  • Ull amb les quantitats, podem posar de tot però amb mesura sense col·lapsar la taula.
  • No arribar a l’àpat festiu amb molta gana, és a dir berenar o fer mig matí primer.
  • No atipar-se a l’aperitiu i pensar que després arriba el plat principal i les postres.
  • Menjar amb calma i mastegar bé, per facilitar la digestió i els senyals de gana-sacietat.
  • Utilitzar les verdures i hortalisses per fer plats principals, guarnicions o salses lleugeres.
  • Cuinar els llegums també per Nadal, per fer per exemple patés vegetals en l’aperitiu.
  • Donar preferència al peix abans que la carn, ja que és més fàcil de digerir.
  • Respectar les racions individuals de cadascú, no tots tenim la mateixa gana.
  • En la mesura del possible beure aigua i deixar l’alcohol de banda o sols per brindar.
  • Oferir per postres fruita tallada o presentada d’alguna manera que sigui fàcil de menjar.
  • Presentar els dolços de Nadal ja tallats en una safata en comptes de les barres senceres.
  • Retirar de la taula la safata dels dolços, per evitar picar sense gana durant la sobretaula.
  • Congelar el menjar que sobri en recipients hermètics per gaudir altres dies.
  • Tenir un estil de vida actiu, jugar en família a jocs que impliquin moviment o anar a passejar després dels àpats.

En definitiva val la pena para, pensar, planificar i gaudir d’aquestes dates i dels 7 dies festius amb benestar, consciència, flexibilitat i salut plena, tot cuidant i mimant l’alimentació com s’hauria de fer la resta de l’any.

 

📍 Promoció amb el suport del fons europeu agrícola de desenvolupament rural i la Generalitat de Catalunya @gencat @comisioneuropea @europeancommission

Contingut: @Ariadna Güil. Dietista-Nutricionista