fbpx
 

Refresca els teus tuppers

Refresca els teus tuppers

Quan no es té temps d’anar a casa a l’hora de dinar, el més ràpid, fàcil i freqüent és comprar alguna cosa ja preparada com les “amanida envasades llestes per menjar”, un “entrepà fred o calent”, un tros de “coca de recapte”, “un precuinat”… o qualsevol altra cosa que es pugui menjar ràpid per cobrir l’àpat en qüestió. Altres van a dinar fora, un menú en un restaurant o bar, però si parem atenció ens adonarem que menjar de manera saludable a vegades resulta feixuc, ja que no saben amb quins ingredients i preparacions treballen els restauradors. Abans era impensable sortir de casa amb el dinar preparat, i si es feia la idea de plat que ens venia al cap era insípida i molt repetitiva, però avui dia, el “tupper” és un element imprescindible de la nostra cuina, fins a tal punt que ja forma part del nostre estil de vida.

Quina finalitat té un tupper?

Menjar de carmanyola no vol dir menjar qualsevol cosa i de qualsevol manera per calmar la gana. La seva finalitat no és una altra que permetre menjar el que t’agrada, en el lloc en el qual et trobes, sabent l’origen dels aliments i ajustant la quantitat a les necessitats individuals per ajudar a cobrir les necessitats, sol requereix ordre i planificació. Les receptes que hi posem a les carmanyoles així com en els plats que posaríem a casa, sempre han d’estar preparades amb aliments de temporada i per tant sempre en consonància amb les estacions. A l’hivern ens ve de gust preparacions més calentes i reconfortants i en contrapartida a l’estiu les receptes que triomfen i que el cos ens demana són les refrescants!

La bona base d’un tupper saludable

El nostre àpat de carmanyola el podem dissenyar i preparar en dos recipients hermètics separats com si fossin dos plats o bé fer-ne un d’únic. Sigui com sigui, el que està clar és que  ha de tenir sempre una base de vegetals ja siguin crus o cuits, acompanyats per tubercles, cereals o pseudocereals, sempre millor en la seva versió integral i a més a més no hi poden faltar els aliments proteics d’origen vegetal o bé d’origen animal, així com també el greix.

  • Verdures/hortalisses: Excel·lent font de vitamines, minerals, components antioxidants i fibra. Com més color hi hagi al plat més riquesa nutritiva.
  • Cereals: Ens proporcionen energia per estar ben actius durant tot el dia. En són font el blat, ordi, cuscús, quinoa, civada, arròs, panís, kamut, quinoa, espelta…
  • Proteïnes: Vegetal (llegums) i animal (peix blanc/blau, carn blanca/vermella, ous i làctics). Una bona idea és alternar el seu consum.
  • Greixos: Com l’oli d’oliva, els fruits secs, l’alvocat…
  • Fruita: Una peça de fruita, per complementar el nostre àpat amb fibra, vitamines, minerals i fitonutrients beneficiosos per al nostre organisme.

Cal acompanyar els nostres àpats de carmanyola amb la beguda per excel·lència, l’aigua, també es pot prendre en acabar, un té, cafè o infusió, sense afegir-hi sucre. El més important és evitar l’alcohol i les begudes ensucrades, ja que aporten una gran quantitat de calories “buides” és a dir sense cap nutrient.

Com muntar una amanida freda en un tupper:

Amb el bon temps les amanides solen ser el plat estrella dels àpats principals, seguint l’estructura abans esmentada, una bona idea és reutilitzar els pots de conserva. Són recipients que es tapen amb facilitat i no solen tenir fugues d’aliment, ja que van amb sistema de rosca i són de vidre, un dels materials més nets que podem utilitzar per guardar-hi menjar. Distribueix la teva amanida amb capes les més humides a la base i les menys humides a la superfície d’aquesta manera els amanits quedaran a la part inferior del recipient i les fulles d’enciam es mantindran fresques a la part superior.

 

Consells per menjar bé en l’entorn de treball

  1. Programa l’hora per anar a dinar (intenta respectar-ho).
  2. Destina un mínim de mitja hora per dinar.
  3. És important no menjar a la mateixa taula de treball.
  4. Prepara un menú que no sigui excessiu en quantitat, per evitar la son.
  5. Menja lentament i mastegar bé, per tal de reduir les flatulències.
  6. Menja assentat i fes-ho de manera pausada i sense presses.
  7. Evitar distraccions (mòbil, tablets, llibres, revistes…) i gaudeix amb consciència.

📍 Promoció amb el suport del fons europeu agrícola de desenvolupament rural i la Generalitat de Catalunya @gencat @comisioneuropea @europeancommission

Contingut: @Ariadna Güil. Dietista-Nutricionista

 

 

 



Aquest poble
és la pera

Edenia,
la websèrie

SPOT
DOP Pera de Lleida