fbpx
 

Tranquil•litat i bons aliments per tenir un cervell sa

Tranquil•litat i bons aliments per tenir un cervell sa

El cervell és un òrgan que tot i representar tan sols el 2% del nostre pes corporal, consumeix diàriament fins a un 20% de l’energia que gasta l’organisme. Això el converteix en un dels òrgans més actius i a més té una peculiaritat, i és que no te reserves pròpies d’energia, per la qual cosa depèn al 100% del que rep mitjançant la circulació sanguina. Comença a formar-se en l’etapa embrionària i no arriba al seu complet desenvolupament fins a la joventut, al voltant dels 20-25 anys. A partir d’aquí, ja en l’etapa adulta i fruit de l’estil de vida, de l’alimentació, dels hàbits i de les malalties que anem patint al llarg del temps, el cervell envelleix. Un dels pilars perquè aquest òrgan funcioni a ple rendiment és tenir en compte els nutrients que aportem mitjançant l’alimentació, ja que són el seu combustible.

El cervell la nostra seu

El cervell és la seu de la nostra ment, de la nostra intel·ligència i personalitat, de fet, aquesta part del cos és la que ens defineix com a persones i és la que ens posa en contacte amb el món exterior i a través dels sentits. Està format per una de les estructures més complexes de l’univers. Les neurones es connecten i comuniquen entre si mitjançant els neurotransmissors, cada un responsable de la seva específica funció. Però quan es posa en pràctica una mala alimentació, la sinapsi o connexió entre les neurones es deteriora inclús en alguns casos es destrueix, això no permet als neurotransmissors seguir per la seva via i, per tant, no poden funcionar correctament.

El cervell també menja

El cervell és un òrgan altament especialitzat que necessita en tot moment nutrients i oxigen, ja que requereix molta energia per a funcionar. A més a més depèn de la qualitat del nostre flux sanguini, és a dir la sang ha d’estar neta, lliure de toxines, de substàncies excitants o irritants, ben oxigenada i carregada de vitamines, minerals, aminoàcids específics i antioxidants. Una alimentació saludable cuida el cervell de diferents maneres, en primer lloc, enforteix els vasos sanguinis, de tal manera que l’oxigen i els nutrients que viatgen per la sang puguin arribar correctament a cada cèl·lula. En segon lloc, nodreix àrees cerebrals encarregades de l’aprenentatge, el llenguatge, el raonament, entre moltes altres. Protegeix l’organisme de la inflamació (procés que es relaciona amb diverses malalties) i, finalment, una bona alimentació aporta aquells nutrients que promouen i participen en el creixement de noves cèl·lules cerebrals i noves connexions neuronals.

Quins aliments són millors per al cervell?

Existeix una relació entre el que mengem i la dinàmica del cervell. Es denomina aliment cerebroactiu a tot aquell que d’una forma directa o indirecta participa o exerceix una influència sobre el cervell. La forma directa es dona quan els nutrients d’aquest aliment participen en una determinada funció o activitat cerebral, mentre que la indirecta es produeix a través d’aquells nutrients dels aliments que, participant en el funcionament d’altres òrgans del cos com el cor, la circulació… i que col·laboren en el bon funcionament del cervell. Les substàncies “cerebroactives” es presenten en dosis molt petites dins d’alguns aliments, per tant, el seu efecte no es comprova de manera immediata, sinó que depèn de la regularitat en què les consumim i de la seva quantitat.

Font d’algunes substàncies cerebroactives que hauríem de consumir:

  • Àcids grassos omega-3, que es troben en aliments com l’oli i les llavors de lli i de xia, en els fruits secs com les nous i en el peix blau.
  • Àcids grassos omega-6, que es troben, per exemple, en el blat de moro, les llavors de gira-sol o de carabassa i els festucs.
  • Carotenoides, que es troben en aliments de color groc, vermell i ataronjat com les pastanagues, els moniatos i els albercocs. També solen trobar-se en els aliments de fulla verda com els espinacs, en el carabassó inclús en els tomàquets.
  • Licopè, un antioxidant que es troba essencialment en els tomàquets o la síndria.
  • Riboflavina, que es troba, en vegetals com les verdures de fulla verda, els llegums, els cereals integrals, els bolets i la fruita seca com les ametlles.
  • Àcid fòlic, que es troba en les verdures de fulla verda, com a l’enciam o espinacs.
  • Vitamina B12, que es troba en aliments d’origen animal (carn, peix i lactis).
  • Vitamina D, que s’obté principalment per l’exposició solar, tot i que hi ha aliments com els làctics, l’ou, els bolets o el peix blau que en contenen en petites quantitats.
  • Vitamina E, que es troba en olis vegetals, llavors, fruits secs o l’alvocat.
  • Vitamina C, potent antioxidant que es troba en fruites i hortalisses com, la taronja, el kiwi, les maduixes, la pinya, fruits del bosc, el pebrot vermell, bròquil, julivert…
  • Aliments rics en triptòfan: Ous, peix, els llegums, els fruits secs, la fruita, els làctics, la carn i els cereals integrals.

Amb tot l’exposat és obvi que hem de cuidar el cervell, ja que és el nostre patrimoni més important i en ell resideix la nostra memòria. Hi ha molts factors que influeixen en el manteniment de les condicions òptimes del cervell, però l’única cosa que se sap amb certesa és que tenir uns bons hàbits de vida, és essencial per tenir un cervell sa.

 

 

📍 Promoció amb el suport del fons europeu agrícola de desenvolupament rural i la Generalitat de Catalunya @gencat @comisioneuropea @europeancommission

Contingut: Ariadna Güil (Dietista-Nutricionista, @dietistanutricionista_ariadna)

 

 



Aquest poble
és la pera

Edenia,
la websèrie

SPOT
DOP Pera de Lleida