fbpx
 

Trenca amb la cultura de la dieta i fes-ho per sempre

Trenca amb la cultura de la dieta i fes-ho per sempre

El pas del temps influeix sobre nosaltres, no sols en el tema de l’edat cronològica sinó que tenim establert un patró de conducta que any rere any repetim. Sembla que gener és el moment per començar de zero, però la veritat és que, sota la premissa de cuidar-se i amb l’auto convenciment que es fa per salut, la majoria recau sempre en el mateix error, posar-se a règim, però per molt que així ho vulguem veure, fer-ho no és sinònim de salut.

D’on bé i que és la dieta?

La paraula dieta, és un concepte provinent del llatí diaeta que és el conjunt de substàncies alimentàries que ingerim i que formen el comportament nutricional dels éssers vius. I del terme grec díaita que significa modus de vida.  És a dir que resulta un hàbit i contribueix a una forma de viure. Tots diàriament seguim una dieta, no obstant el problema és la connotació que s’ha atribuït a la paraula, i és que, la majoria la vincula amb el terme negatiu de fer règim.

Control de pes i cultura de la dieta.

El pes sempre ha estat un factor relacionat amb la salut possiblement per això d’ençà que naixem ens mesuren i pesen, i aquests valors són anotats en un quadernet que ens acompanyarà durant l’etapa pediàtrica, encara que la veritat és que al subconscient esdevé un estigma de per vida, ja que, en l’etapa adulta el pes, té molt pes i no desapareix gràcies a la cultura de la dieta. Aquesta, és un sistema de creences que premia la primesa o les talles petites associant-ho a l’èxit i oprimeix a les persones que no encaixen amb el suposat pes “ideal” o amb un cos normatiu o amb una imatge de “salut” predeterminada i moltes vegades irreal. Promou la pèrdua de pes a qualsevol preu, fent barbaritats dietètiques i una sèrie de mesures compensatòries…, generant una conducta inestable i gens saludable perquè tot i que a curt termini hi ha canvis físics, aquesta metodologia no ensenya a menjar i a la llarga perjudica i danya seriosament la salut tant física com mental de la població.

Cercle viciós de fer un règim restrictiu i perquè fer-ho engreixa.

Per un moment imagina la següent situació; per la raó que sigui, ara després de festes sents desconfort amb la teva imatge corporal i pes, busques mesures compensatòries de moda, com tens la motivació pels núvols, decideixes seguir un règim que t’assegura la pèrdua ràpida. Al cap de poc dies comences a tenir gana, estàs cansat/da, no tens energia i no ets capaç de fer activitat física, la situació t’estressa, augmenta l’ansietat, augmenta la gana emocional i el desequilibri nutricional. Et desmotives, abandones perquè no pots seguir el pla i apareix la frustració. En tornar a la teva alimentació habitual es dona l’efecte rebot, perquè inconscientment augmentes el volum i la freqüència de la ingesta, conseqüentment puges de pes, perds la confiança, augmenta la inseguretat i augmenta el desconfort. Tot et genera un sentiment de culpa que juntament amb el teu diàleg intern negatiu agreuja la teva mala relació amb l’alimentació. Gestiones i canalitzes aquesta sensació de culpabilitat amb el menjar, la teva composició corporal canvia, augmenta el teixit gras i perds múscul, no acceptes aquest augment i tornes a l’inici.  Albert Einstein, va dir que “Si busques resultats diferents no facis sempre el mateix”. Fer règim d’aquesta manera no sol et fa perdre salut i et fa pensar que alguna cosa no mereixes menjar sinó que a més t’engreixa.

Deixa la restricció i millora els teus hàbits

La clau és entendre que la prohibició mai serà la solució i que el millor començament és quan un conscientment diu fins aquí, i decideix fer un canvi guiat i progressiu per trencar amb les restriccions i perdre definitivament les “dietes miracle” de vista. Hi ha una alternativa més satisfactòria, gustosa, divertida i que perdura en el temps, que t’ensenya a consolidar bons hàbits alimentaris, aquesta no és una altra que l’alimentació i l’estil de vida saludable.

Digues NO als plans dietètics que:

  • Et venen una promesa ràpida de pèrdua de pes.
  • Que tenen data de caducitat.
  • Que imposen restriccions.
  • Que són incompatibles amb esdeveniments socials.
  • Que classifiquen els aliments en bons o dolents, en prohibits, aptes o premis.
  • Posen el focus sol en el resultat numèric de la bàscula.
  • Tenen àpats monòtons i avorrits.
  • Generen control, incomoditat, ansietat i mal humor.
  • Que t’obliguen a pesar-te amb molta freqüència.
  • Que van acompanyats de productes, pastilles o substitutius.
  • No generen un aprenentatge.
  • Produeixen un efecte rebot en finalitzar.
  • No crea cap hàbit saludable.
  • No tenen en compte altres factors com l’activitat física o el descans nocturn..

 

És important entendre que la nostra salut no ve determinada només pel que mengem, també per com mengem, quins hàbits tòxics tenim, com ens movem, com ens afecten les emocions i pel descans que tenim entre altres. El pes mai quantificarà la teva salut, fer-ho seria un greu error perquè pots tenir un pes molt baix, però tenir un estat de salut pèssim o pesar més i tenir un estat òptim de salut. Tens un cos que està fet per tu, i aquest és el millor lloc que tens per viure, cuida’l perquè et pugui acollir com més anys millor.

 

📍 Promoció amb el suport del fons europeu agrícola de desenvolupament rural i la Generalitat de Catalunya @gencat @comisioneuropea @europeancommission

Contingut: Ariadna Güil. Dietista-Nutricionista, @dietistanutricionista_ariadna

 

 

 



Aquest poble
és la pera

Edenia,
la websèrie

SPOT
DOP Pera de Lleida